reklama

Pokora

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

I kdy ž nejsem profesní filozof, snad trochu mám v oblibě hledání moudrosti. Hlavně té svojí, protože - přiznávam bez mučení - nejednou trpím jejím nedostatkem a nevím kde ji mám poschovávanou. Tak jako nyní ...

Mám jí (svoji moudrost) popřelepovanou hesly mnohých. (pravověrců liberálních i konzervativních, materialistů a rovněž idealistů, zanícených fanatiků anebo blahosklonných relativistů) ... Nic to, beru názorové "vidle" a pokouším se vyhazovat hnůj ze svého myšlení. Jéje tam toho je, to bude mentální svalovice!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Něco zajímavého začiná vykukovat pod všemožným sajrajtem. Pokouším se TO vytáhnout, očistit, uchopit. Co to může být? Aha pokora. Už na první pohled zajímavé. Ale těch nánosů na pojmu je na můj vkus nemálo. Na pošpiněném povrchu rozeznávám omyly mého života: "Pokora je produktem opia lidstva, náboženství " , našeptává do jednoho ucha pan Karel Marx. Do druhého se usiluje překřičet Joshua, ten z Nazaretu: "Když tě někdo udeří do pravé tváře, nastav mu i druhou"

Rozhodně nehodlám být jakýmsi pasivním otloukánkem! A nechci být nadrogovám ani jakýmkoli "ismem". Uchopit pokoru pro mne znamená uvědomovat si svoji malost. Ne, nemám na mysli sebepodceňování. Pouze zapínám paměť svých omylů a předsudků. Ach jo - těch byloa ve vrchovaté míře. Tahaných dobrými úmysly, které - jak je známo - dláždí cestu do pekla. Přeskočit svoji malost pro mne (i pro Tebe, možná) znamená uchopit výrok pana Descarta: "COGITO ERGO SUM" a podívat se na něj ze svého zorného úhlu: Pochybovat o správnosti svojich názorů - mnohdy neopodstatněných předsudků. A protože chci být, tak i přemýšlet nad svými názorovými pilíři. A kriticky je přehrabávat. Velmi přísně. Ty svoje, samozřejmě.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A přešlapy druhých? Dívat se na ně přes brýle historie vlastních kiksů. Tak tam někde na mně mrká "potvůrka pokorová"

Vlastimil Papež

Vlastimil Papež

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Milujem život. Beriem ho väčšinou s humorom a nadhľadom. Rád športujem, hrám divadlo, viem byť sám, ale radšej sa zdielam s ľudmi. Som ženatý, mám 2 dospelých synov a tiež psov. Predpokladám, že Vám nebude prekážať blogovanie v českom jazyku lebo ... je to můj mateřský jazyk a cítím v něm větší vyjadřovací jistotu. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu